Van noeste havenstad tot bruisende metropool De Kop van Zuid floreert, in Noord vinden we creatieve initiatieven in de Hofbogen en de Witte de Withstraat is weer upcoming als het gaat om kunst en uitgaan. Tot slot laat het nieuwe Centraal Station zien waarom Rotterdam een echte architectuurstad is.

Rotterdam weet wat bouwen is. In 1898 verrees in Rotterdam Europa's eerste wolkenkrabber.

Met de aanleg van de Lijnbaan introduceerden we in 1953 de eerste autovrije winkelpromenade van Europa en vandaag de dag bouwt de havenstad nog altijd hard door aan haar groei.

Midden in het hart van Rotterdam, op steenworp afstand van het nieuwe Centraal Station en het eeuwenoude stadhuis, vinden we de Kruiskade Rotterdam. In 1506 nog een lage dijk (kade) die fungeerde als voetpad en waterkering en tegenwoordig Rotterdams meest exclusieve shopping district.

In de negentiende eeuw werd het gebied op en rondom de Kruiskade een echte straat. Rotterdams elite kwam er toen voor muziek, film en theatervoorstellingen in gelegenheden als het Luxor, Scala en Corso. En tot het moment van het verwoestende bombardement in mei 1940 was de Rotterdamse Diergaarde nog gevestigd op de grens van de West-Kruiskade en de Kruiskade. Medio twintigste eeuw maakten de bioscopen en theaters plaats voor winkels. 

Wist je dat?

  • 1911 - Abraham Icek Tuschinski opent zijn eerste bioscoop (Thalia) in Nederland in Rotterdam.
  • 1908 - De eerste elektrische trein van Nederland rijdt tussen Station Rotterdam Hofplein en Den Haag (Hofpleinlijn).
  • 1905 - De eerste elektrische tram van Rotterdam rijdt tussen Honingerdijk en Park.
  • 1899 - Koningin-moeder Emma brengt met jonge koningin Wilhelmina een informeel bezoek aan de stad.
  • 1879 - De eerste paardentram van Rotterdam gaat rijden.